به نام خدای شنهای طبس







♦️ بالارفتن قیمت چادر مشکی تا مرز یک میلیون تومان


پارچه چادری یکی از محصولات استراتژیک در بُعد فرهنگی جامعه در حوزه #حجاب و عفاف است. ورود سالانه ۱۰ میلیون متر مربع پارچه مشکی چادری به کشور ما را بزرگترین مصرف‌کننده این نوع پارچه در جهان کرده است. اما از این بازار بزرگ سهم کارخانجات ایرانی بسیار محدود است.

آمار و ارقام گویای این واقعیت است که 95 درصد بازار پارچه مشکی چادری در انحصار کره و ژاپن است و کارخانجات ایرانی فقط 5 درصد این بازار را در اختیار دارند.

اینکه چرا با وجود تمام پیشرفت های صنعتی در کشور در حوزه نساجی هنوز، کارخانجات ایرانی نتوانسته‌اند به اندازه‌ای تولید داشته باشند که بیشترین نیاز جامعه بانوان را براورده سازند خود مبحثی طولانی است که از مسائل فنی تا نخ‌های وارداتی تا فرهنگ استفاده از تولیدات ایرانی را شامل می‌شود.

اما آنچه در چند روز گذشته بازتاب‌های زیادی داشته صحبت‌های اسدالله سلیمانی، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و #حجاب در خصوص بی‌توجهی به افزایش قیمت چادر مشکی است. اینکه ارز دولتی به چادر مشکی تعلق نمی‌گیرد و حتی تعرفه گمرکی هم دارد!

این مسئله از چند بُعد دارای اهمیت است. یکی از بعد فرهنگی و دیگری از بعد اقتصادی که البته بعد فرهنگی آن بسیار حائز اهمیت تر است. با توجه به اینکه اکثریت غالب جمعیت بانوان چادری از قشر متوسط جامعه هستند و توان خرید آنها محدود می‌باشد، آیا بالابردن قیمت چادر و حذف ارز دولتی بر این محصول وارداتی، جنگ اقتصادی برای اجبار افراد به تغییر پوشش نمی تواند باشد. آیا این بار با اقتصاه کردن مقوله‌ای فرهنگی به دنبال خدشه وارد کردن به آن هستند؟!

اکنون که قیمت حداقلی پارچه چادری به ده ها هزار تومان رسیده است و اگر بانویی قصد خرید چادری با کیفیت بالا داشته باشد باید  هزینه بالایی کند، چند درصد از بانوان توان چنین خریدی خواهند داشت؟ چند درصد از دختران جوان در خانواده‌های متوسط و آسیب.پذیر می‌توانند این پوشش را بدون دغدغه انتخاب کنند؟ و بالتبع ؛ چند درصد از خانواده‌ها بالاجبار پوشش فرزندان خود را تغییر خواهند داد؟

آیا رواست که پدر کارگر یا کارمند که حقوقی در حدود یک و نیم تا دو میلیون تومان دارد، تقریبا در آمد یک ماه خود را برای تهیه چادر برای همسر و دخترش بدهد؟ تا کی این خانواده می‌تواند این هزینه را متقبل شود؟

برخی تحلیل‌ها در مورد چرایی عدم موفقیت کارخانجات نساجی ایرانی در تولید پارچه مشکلی ایران بر وجود مافیایی بزرگ و قدرتمند اشاره دارد. به این گونه که کارخانه ایران مرینوس» یکی از کارخانه‌های شناخته در زمینه تولید پارچه فاستونی است چند سال پیش اعلام کرد که به فنّاوری ساخت چادر مشکی دست پیدا کرده است اما این فنّاوری هیچ‌وقت به مرحله در دست گرفتن بازار نرسید! همین اتفاق برای کارخانه‌هایکرپ ناز» و حجاب شهرکرد» و نای زرین اصفهان» هم افتاد.

آیا برای این بی‌توجهی به افزایش قیمت چادر مشکی، وارد کردن تعرفه گمرکی و در نظر نگرفتن ارز دولتی برای واردات چنین محصولی نیز مافیایی جدید به وجود آمده است؟ با این تفاوت که مافیای جدید به دنبال عملکرد قبلی یعنی زمین گیر کردن کارخانجات داخلی اینبار دست در جیب مردم کرده و به دنبال درآمد هر چه بیشتر از کالای استراتژیک فرهنگی کشور است.

به هر حال این کار با هر هدفی که صورت گرفته باشد نتیجه‌ای واحد و نامطلوب در پی خواهد داشت آن هم ضربه زدن به عفاف و #حجاب جامعه است.


95 درصد بازار چادر مشکی ایران در تصاحب واردات

http://jamejamonline.ir/online/2521067160267187281



واردات 124 میلیون دلاری چادر مشکی در سال95/فقط یک کارخانه چادرمشکی داریم

https://www.asriran.com/fa/news/559339



تولید ملی جلوی واردات سالانه 10 میلیون متر پارچه چادری را می‌ گیرد

http://itsa.ir/fa/news/10871



مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها